Jeśli w pandemii mamy jeszcze ochotę czytać o niej samej i chcemy by to było opracowanie ciekawe i rzetelne – to lektura książki Pawła Kapusty jest najtrafniejszym wyborem.
Część pierwsza książki to teksty wcześniej publikowane na Wirtualnej Polsce, zaś druga część to wywiady z osobami, które o pandemii wiedzą lub wiedzieć powinny jak najwięcej. Osoby, o których na żywo Kapusta pisał to ludzie bardzo różni i różnie na zagrożenie wirusem reagujący. Mnie spodobała się trudna relacja Aleksandry pracującej w jednym z hospicjów w centrum Polski. „Spytasz pewnie, czy można się do tego przyzwyczaić. Przywyknąć do umierania. Dobre pytanie. Tylko, że ja nie znam na nie odpowiedzi. Nie wiem. Chyba nie można. Ale wiem, że z umieraniem można się oswoić. Zaakceptować, że śmierć jest i się od niej nie ucieknie. Przyjąć do wiadomości, że w tym miejscu jest obecna częściej. Kryje się gdzieś w ciemnym pokoju, na końcu korytarza” [s. 55].
Często te relacje są dramatyczne, czasem wzruszające, a innym razem zwykłe w swej codzienności. Choćby problem z chorobą i strach pracowników zakładów pogrzebowych, którzy nie mogli nabyć środków ochrony, a pracowali przecież przy ciałach ludzi, którzy umarli na covid.
Dla mnie osobiście najciekawszy w książce jest wywiad z profesorem zwyczajnym nauk medycznych, kierownikiem Kliniki Chorób Zakaźnych i Hepatologii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, ordynatorem I Oddziału Zakaźnego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego – Krzysztofem Simonem. Pan profesor to głos rozsądku, to relacja z pierwszej linii walki (często niestety przegranej) z zarazą. Głos szczery i bezpośredni, za co bywa pouczany. „Moje wypowiedzi bywają bezpośrednie, bo wprost nazywam pewne postawy i zachowania. Choćby w momencie, gdy władza lekceważy przepisy, które wcześniej sama uchwaliła!” [s.216].
Profesor Witold Orłowski czy Profesor Marcin Król wiele wątpliwości wyjaśniają i dzielą się swoją wiedzą. Warto poznać te naukowe stanowiska, zwłaszcza w kontekście narastającej śmiertelności w wyniku covid-19.
Paweł Kapusta, Pandemia, Insignis Media, Kraków 2020